Gratulerer med de 90 år Jan Arntzen!

2. juni fyller medmennesket, inspiratoren og kulturpersonligheten Jan Hallvard Arntzen 90 år. På en slik merkedag er det mange som stiller seg i rekkene for å hylle det Jan har stått for gjennom et langt og aktivt liv. På Jan Arntzens “CV” finner vi bl.a. engasjement på 60-tallet for tibetanske flyktninger, et meget aktivt liv som lærer (bl.a. på Åttekanten og i Bærum) og som rektor på Kråkerøy ungdomsskole, engasjement for enkeltpersoner i krise og ikke minst gjennom kulturhistorisk arbeid knyttet både til restaureringen av DS Hvaler og i arbeidet med å etablere Hvaler bygdesamling i 1971. I over 20 år satt han som leder for arbeidet med det som skulle bli Kystmuseet Hvaler og senere Hvaler Kulturvernforening. Det var mao ikke uten grunn at Jan Arntzen i 2006 ble tildelt Kongens Fortjenestemedalje i gull.

Bl.a for sitt arbeid for de tibetanske flyktningene og sitt kulturhistoriske arbeid fikk Jan Arntzen i 2006 Kongens fortjenestemedalje i gull. Foto: Fredriksstad Blad

Da Jan fylte 80 år i 2010, fikk han en spesiell gave av styret og dugnadsvenner i Hvaler Kulturvernforening. Brottet kunne da feire 5 års jubileum og hva var da mer på sin plass enn å gi Jan en gave som knyttet han til Brottet, en arena han var idegiver til, og inspirator for videreutviklingen av. Gaven var navnet “Arntzensvingen”, hovedinngangen til Brottet amfi.

Skiltet på granittveggen i inngangspartiet til Brottet, gitt av dugnadsvenner, står like fast i dag som det gjorde i 2010 da Jan Arntzen fylte 80 år. Nå ti år senere er han fortsatt en inspirator for det store korpset av frivillige både i området med Brottet, på kystmuseet og i arbeidet med DS Hvaler

For oss som i dag jobber i Hvaler Kulturvernforening, vil Jans kreativitet og engasjement først og fremst være knyttet til utviklingen av Brottet og området rundt. Et lite knippe bilder under, tale sitt tydelige språk om den reisen Jan Arntzen har tatt oss med på siden han bygde modellen av Brottet i isopor hjemme i subushaugen på Bakkevik på Spjærøy, til dagens situasjon der Brottet amfi snart er klar for å ikle seg en status som regional kulturarena.

Da er det bare å si: Hjertelig til lykke med dagen Jan. Vi som har hatt og har gleden av å jobbe sammen med deg, ser på samspillet som en stor inspirasjon og glede. Det du representerer av innsats for Hvalers historie og kystens kulturarv, er det få om noen andre som kan vise til.

Paul Henriksen Leder i Hvaler Kulturvernforening