Dugnad på Brekke er “trim for eldre” – i dag også med en 60-åring å feire

Rundt kaffebordet på Brekke i dag med feiring av  Ragnar Holte, nyslått 60-åring: Frode Lund, Eivind Børresen, Jan Berntzen, Ragnhild Nordengen, jubilanten og Knut Hjortland

Dugnadsarbeid, det være seg i Brottet som på Brekke, er preget av et sterkt samhold og stå-på-humør. Når noen er borte, spørres det alltid: “hvor er han og hun”? Ikke fordi det ikke er lov å være borte fra en dugnad – slik er det med frivilligheten, men et sterkt arbeids- og sosialt fellesskap  spør etter den som er borte. Slik var det også da en av “nøkkelspillerne” på Brekke , Ragnar Holte, ble borte for noen uker siden. Så viste det seg; Ragnar var innlagt på Kalnes,  ikke bare med en , men med flere utfordringer. Det likte vi dårlig. I dag var han imidlertid tilbake, foreløpig ikke i fullt slag, men tilbake. Det likte vi også fordi vi kunne synge gratulasjonssangen for den nyslåtte 60-åringen. Gave hørte også med – det måtte bli en flott tegning av Gamle Brekke skole laget av Axel Thorenfeldt.

Dugnadsarbeid er for øvrig godt folkehelsearbeid, og  i det også god trim. Ikke minst snakker vi her om “trim for eldre”. Riktignok er vi så heldig å ha med folk også under 60-år, men de fleste har passert denne “sperregrensen”. Vi, de eldre, utsetter oss for tunge løft, balanseøvelser og utallige knebøyninger med bøy, tøy og strekk for “skuldre, kne og tå”. Alt til det gode for kropp og sjel. På bildene over; den mannlige delen av dugnadskorpset jobber ute, Ragnhild med spesielt blikk for farger og vindusrestaurering foretrekker arbeidet inne.