Dugnader med oppgradering og sikring i fokus på ukas innsats

Full innsats på dugnadsfronten også denne uka både på Brekke, på kystlekeplassen, kystledhyttene og museet.

På Brekke skole er det “dugnadsstille” av hensyn til de mange som nå strømmer til for å leie huset. Så langt er det for inneværende år booket over 60 døgn. På stolpehuset (stabburet) derimot er det full innsats for å bytte ut sopp- og råtebefengte stokker med friskt tømmer,  og på taket kommer nå nye bord og lekter som snart skal dekkes med gammel sten.

Knut Hjotland, Ragnar Holte, Jan Berntzen og Eivind Børresen kan konstatere at takets østre del nå snart kan belegges med sten. Målet er å ha hele taket ferdig før ferien

Arbeidet med å erstatte de ødelagte stokkene i østveggen, er nå også ferdig. Se spesielt hvordan stokkene festes i hverandre med gjennomgående trekiler.

På kystlekeplassens to avdelinger (på museet og ved Brottet) har vi, etter egen anmodning, hatt “tilsyn” og fått en god rapport knyttet til de ulike “apparatene”. Med denne som guide, skal vi nå strekke oss for å bedre sikkerheten for de mange vi håper vil benytte den spennende arenaen. I tillegg har vi inngått avtale med et sertifisert firma om årlig kontroll. Dette i tillegg til den egenkontroll vi nå legger opp til.

Hvordan det kontrollerende firmaet ville bedømme “verdens største hummerteine” var noe av det vi var spente på. Det gikk imidlertid bra. Vi ble imidlertid  bedt om å skråskjære ribbene i teina for å hindre klatring, noe Thor-Ivar Olsen er i gang med her. Ytterligere forbedringer av sikkerheten vil vi jobbe videre med.

Også på kystledhyttene gjøres det forbedringer, her knyttet til senger som må skiftes ut. Tre fornøyde karer, Kennet Baarstad, Asbjørn Svendsby og Erling Olsen, kan konstatere at den første av to “Hemnes” sovesofaer nå er på plass etter prøving og feiling i “godt sommervær”. Den neste går lettere gutter! Sovesofaene er for øvrig finansiert gjennom et vedlikeholdsfond som Oslofjordens Friluftsråd har etablert for kystledhyttene med midler fra Sparebankstiftelsen DNB. Kulturvernforeningen har, etter søknad, fått tildelt kr 25.000,- til diverse tiltak på hyttene, herunder maling, griller og en badetrapp/rampe.