Folk og hus skinte med sola på Brekke-dagen

Gamle Brekke skole 2013 – Hva skal skje med den gamle skolen – rive eller restaurere?                                            Gamle Brekke skole 2017 – skolen skinner etter to og et halvt års traust dugnadsarbeid. Forvandlingen viste vi fram på Brekke-dagen

Vi fikk den Brekke-dagen vi hadde håpet på i dag da 50 – 60 personer møtte fram for ved selvsyn å se den store forvandlingen bygget har vært igjennom siden 2015. Da vi åpnet den nyrestaurerte døra kl 12:00,  strømmet folk inn og sola viste seg for første gang på flere dager. De som imidlertid glimret med sitt fravær var representanter for de politiske partiene, men de hadde vel mer enn nok med sitt der de sto på stand på torg og streder. Spørsmålet som må være legitimt å stille er hvorfor slike arrangementer som Brekke-dagen ikke vekker interesse hos lokale politikere? Ikke for å dele ut valgmateriell, men for å “markere” at det dere driver med er av verdi for bygda og folk som bor der.

Nok om det – de som viste sin interesse, og det var gledelig mange, kjøpte sin kaffe og kake, tok lodd, kjøpte plansjer og kart til inntekt for arbeidet, stilte spørsmål om husets historie og fremtid, og kom med innspill til restaureringen. På denne måten ga alle som møtte fram på Brekke-dagen inspirasjon til det store og spennende arbeidet som ligger foran oss. Vi lar bildene under fortelle sitt tydelige språk om oppmøtet.

Om du vil vite mer om Gamle Brekke skole, stikk innom på onsdagene når vi jobber dugnad. Du treffer oss også på Eplefestivalen søndag 24. september. Her har vi med gamle undervisningsplansjer for salg til inntekt for restaureringsarbeidet i tillegg til å gi informasjon både om husets historie og fremdriften i arbeidet.

Hvaler kulturvernforeningen og venneforeningen for Gamle Brekke skole takker alle som bidro, og alle som møtte opp, for en strålende dag, en dag som inngår i kulturminnedagene på Hvaler høsten 2017.