Foredrag og guidede turer i regi av Hvaler kulturvernforening

Hvaler kulturvernforening har hatt suksess med foredrag i Amfigrotta vinteren 2024. 10. april er det sesongens siste, men vi fortsetter programmet se oversikt under

Foredrag Amfigrotta 2024,

Gled dere til 10. april 2024 kl 18:

Utgravingen av «Lossen»
Under en orkanaktig storm julaften 1717 forliste fregatten «Lossen» i Stolen på Vesterøy. De to foredragsholderne vil fortelle hvordan leting i arkivene i København førte til funnet.
Du får høre om byggingen av «Lossen» og søsterskipet «Ørnen» på Isegran. Om ufred, trefninger og slag under Den store nordiske krig (1700-1721).
De forteller om funnene som ble gjort, om metoder for graving, fotoregistrering og oppmåling under vann. Sist, men ikke minst, «Lossen»-utgravingens betydning for norsk marinarkeologi.

Terje Olsen var fotograf under dykkerekspedisjon og vrakfunnet i 1963. Han var da ansett ved Norsk Maritimt museum (Sjøfartsmuseet). Har vært med på andre utgravinger og tokt langs kysten, og dykkerekspedisjon til det nordlige Svalbard
Ole Andreas Krogness var med på oppmåling under «Lossen»-utgravingene i Stolen på Vesterøy. Utdannet arkitekt og illustratør. Har også deltatt i andre utgravninger og tokt.

Turvandringer Hvaler kulturvernforening 2024:

P-plassen ved Kuvauen, 8. mai 2024 kl 18:

Tur fra Kuvauen til Stolen på Vesterøy, ca 5 km i litt kupert terreng.

Denne turen spenner fra 1700-tallet til vår egen tid, med hovedvekt på forliset av fregatten «Lossen» i Stolen på Vesterøy. Det skjedde julekvelden 1717, under en orkanaktig storm som tok tusenvis av liv i Europa.

Gunn Hedberg har studert historie, har jobbet som journalist og skrevet flere bøker, om tur og historie på Hvaler.

P-plassen ved Spjærøy kirke, 12. juni 2024 kl 18:

En turvandring i arnestedet for stenindustrien på Hvaler. Denne turen går fra Spjærøy kirke i Dypedal over til Sand, det viktigste området for stenhoggingen på Hvaler. Området i Amfigrotta er et monument over og minnested for denne viktige industrien på Hvaler.

Paul Henriksen er utdannet lærer, men har jobbet med mye annet, fra Kirkens Nødhjelp til ordfører i Hvaler kommune. Nå er han daglig leder for Hvaler Kulturvernforening.