Hyggelig og økende interesse for virksomheten i Hvaler kulturvernforening

Det er hevet over tvil at arbeidet som drives i regi av Hvaler kulturvernforening vekker interesse også utenfor vårt nære område. Dette har vi registrert spesielt de to siste årene, en utvikling som blir ytterligere forsterket i år. Hva er så stikkordene for denne økende interessen. I kortform kan dette sies å være knyttet til:

• Arbeidet med “Arnt Otto”, kopien av en losskøyte anno 1860
  • Oppsettingene i Brottet og organiseringen av dette kulturelle arbeidet
  • Frivillighetens innsats og bredde
  • Tilknytningen til friluftsliv og friluftsaktiviteter (kystledhyttene, kyststien, brygga)

Hvem er det så som ønsker å komme på besøk? I fjor var det turlag, historielag, besøkende som del av guidene turer og Oslofjordens friluftsråds styre for å nevne noen. I tillegg var det flere barnehager og interesserte enkeltpersoner som meldte sin interesse. Hyggelig er det også at flere kommer igjen år for år.

Så langt i år har vi hatt besøk av foreningen “Historiske spel” og fått forespørsel om besøk og omvisninger fra Norsk kulturminnefond, Østfold historielag, Røyken historielag og Lier historielag. Slike besøk er selvsagt motiverende både fordi arbeidet blir lagt merke til samt at dette gir oss verdifulle kontakter vi kan lære av.