“Fortidsvern”, Norges største kultuminnemagasin med bredt fokus på gamle Brekke skole

Magasinet “”Fortidsvern”, som utgis med fire nummer i året av Fortidsminneforeningen , er  Norges største fagtidsskrift på området forvaltning av kulturminner, restaurering og faglige råd til organisasjoner og enkeltpersoner som har fokus på å ta vare på Norges kulturelle arv. I magasinet “Kulturvern” møter vi enkeltpersoner, lag og foreninger som kjøper opp, setter i stand og forvalter alt fra gamle næringsbygg, herregårder, kirkebygg, tradisjonelle hus på steder som Varangerhalvøya, for å nevne noe av mangfoldet. Svært hyggelig er det da, at også arbeidet med gamle Brekke skole fanges opp og vies ikke mindre enn fire sider i siste utgave. For oss som har vår engasjement knyttet til den gamle skolen er det å bli profilert i et slikt fagtidsskrift en tillitserklæring og til motivasjon for å stå “løpet ut”. I bilde-form , les artikkelen og se bildene under av bygget som av enkeltpersoner i Hvaler kommune  var dømt til å bli revet eller bli brent ned under øvelse for brannvesenet, der også en enkeltperson i Hvaler kommune (Irina Bjørnevald), sammen med Hvaler kulturvernforening og fylkeskonservatoren i Østfold, tok grep og reddet bygget. :