Gråværsdag ble til drømmedag på kystmuseet

På en dag som startet som  med et grått lokk av skyer og en værmelding som meldte regn, og økende mengder av regn, var det få som trodde at dette ville bli en bygdedag for minneboka, men det var nettopp det dagen i dag ble. Over 700 personer kom på det som var ble en bygdedag med et bredt program bestående av musikk, sang, dans, husdyr, informasjon om den nye kulturminneplanen, overrekkelse av gave fra Hvaler Hytteforening og fiske med vad i Skjelsbusundet pluss mye, mye mer. Jeg lar bildene fortelle.

Opptreden av Brottungær med innslag fra årets oppsetting Pinnochio, postløype tilrettelagt av Hvaler jeger og fiskerforening og sang og dans med barn og unge, Frøya Lunde med vakker sang, dansegruppa til kulturskolen under ledelse av Var Hawa Gonkarnue.

Yngvar Helgesen gjør seg kjent med kulturminneplanens “fokusområder”. Det frivillige apparatet med bl.a. Mussa, Lewen, Gunn Karin, Rita , 2 x Tone og Anne-Lise. På benken, bla. Arne Martin Klausen og Solfrid Henriksen som gleder seg over Tomines flotte sang.

På Nordgårdsbrygga var det demonstrasjon av fiske med “vad” eller det som i andre deler av Norge ble kalt “landnot”. Vidar Pedersen informerer de mange fremmøtte på brygga om den historiske formen for fiske fra land.

Lag og foreninger presenterte seg med informasjon og salg for sitt prosjekt, her representert ved DS Hvaler, Hvaler hytteforening og Hvaler bondelag. I tillegg hadde Hvaler sanitetsforening en fin stand på bygdedagen.

Takk til dere alle for deltagelse; besøkende , dere som underholdt, organisasjoner som presenterte seg, presse, vad-gruppa og ikke minst alle frivillig som har stilt opp i dagevis for å tilrettelegge et arrangement som har og skal ha Hvalers egenart,  historie og kultur som sitt gjennomgående tema. Vi som har stått for arrangementet er storfornøyd og gleder oss til neste treff – julemarkedet første lørdag i desember.

KLIKK PÅ BILDENE FOR EN FORSTØRRET UTGAVE