Historiske rekorder i Hvaler kommunestyre

hvalerkommune[1]

Kommunevalget er vel i havn og mandatene til Hvaler kommunestyre er fordelt. For de av oss som er interessert i historien og Hvalers historie spesielt, er det viktig å trekke frem de historiske poengene ved slike valg når disse melder seg. Det som er sikkert og meget gledelig ved valget i 2015 er at kvinneandelen i kommunestyret har økt fra 29% i 2011 (til da rekord), til 43% ved valget i år, noe som betyr at 9 av 21 representanter er kvinner, en økning på 3 fra valget i 2011. Det er Arbeiderpartiet som i så måte gjør det best med 4 av 7 kvinner, god kvinnerepresentasjon er det også i Frp med 3 av 6.

Lærerinne Torine Madsen var den første kvinnen i Hvaler herredstyre
Torine Madsen var den første kvinnen i Hvaler herredstyre i 1913
Nytt parti (MDG) og ny kvinne i kommunestyret Anne Marit Sovly
Nytt parti (MDG) og ny kvinne i kommunestyret Anne Marit Skovly

At et nytt parti, Miljøpartiet de Grønne parti, tar sete i kommunestyret, er et poeng nummer to. MDG  fikk inn en representant, Anne Marit Skovly, første gang partiet stiller liste ved kommunevalg i Hvaler.

Siden forhandlingene mellom partiene fortsatt pågår, og det derfor ikke kan slås fast hvem som blir ordfører i kommende periode,  kan vi ennå ikke notere et mulig tredje historisk poeng ved årets valg. Skulle imidlertid forhandlingene konkludere med at Eivind Norman Borge blir sittende i ordførerstolen, vil det være historisk etterkrigsrekord all den stund ingen tidligere ordfører har blitt valgt i tre på hverandre følgende valg. Den lengst sittende ordføreren er uansett Aps Anker Olsen som satt som ordfører i til sammen 13 år, første gang valgt i 1946.