Hvaler kulturvernforening gratulerer Midt-Troms museum med Kulturminnedagsprisen

Som kjent ble Hvaler kulturvernforening sammen med fire andre arrangører av kulturminnedagene 2017 nominert til den gjeve Kulturminnedagsprisen som hvert år deles ut av Norges Kulturvernforbund som del av de årlige Kulturminnedagene. Kulturvernforeningen samarbeidet nært med Hvaler kommune (kultur) om vårt lokale program, men nådde dessverre ikke opp.

Det var det derimot Midt-Troms museum (hovedarrangør) som gjorde og vi gratulerer prisvinneren med velfortjent heder, ære og kr 30.000,-  som ble overrakt i Skrolsvik kirke i dag 17. september. Prosjektet som de har arbeidet med gjennom hele 2017 sammen med lokale foreninger , skoler og barnehager hadde tittelen “Natur og mennesket på Senja”.

Midt-Troms Museum er et regionmuseum i Midt- Troms, og dekkes av følgende kommuner: Balsfjord, Bardu, Målselv, Sørreisa, Tranøy, Berg, Torsken, Dyrøy og Lenvik. Museets administrasjon ligger i Sundlia på Bardufoss.

Å bli nominert til en slik pris er en seier i seg selv, og gir inspirasjon til videre arbeid med fokus på kulturminner og kulturhistorie på Hvaler. I så måte tar vi dagens avgjørelse som en inspirasjon  for  deltagelse også neste år , kanskje også med ny nominasjon til kulturminnedagsprisen. Men – så langt: gratulerer til Midt-Troms Museum som vinner av årets pris.