Jazz-legenden Bob Dorough (94) klar for konsert i Amfigrotta fredag 18. august

Entusiaster rundt Oslo Jazz-festival har gjennom flere år hentet jazz-legenden Bob Dorough til Norge. Bob Dorough , født i desember i 1923 i Arkansas og vokst opp i Texas, har en musikalsk merittliste som bl.a. innbefatter samspill med musikalske helter som Charlie Parker og Miles Davis. Det som virkelig ga Bob Dorough musikalsk heltestatus,  var et pedagogisk tilrettelagt program kalt «Schoolhouse Rock» der bl.a. melodien «Three is the Magic number» ble en stor slager (1973).  http://www.youtube.com/watch?v=rUXtUD81G-g

Siden en av tilretteleggerne for Oslo Jazz-festival, også har sitt sommerlige opphold i Almvika på Hvaler, ble vi i 2011 invitert til å legge til rette for en konsert med Bob Dorough i Brottet. Da konserten skulle starte regnet det  «helt vann», og vi evakuerte til Folkets Hus like ved. De rundt 70 som møtte fram, fikk deretter en fantastisk opplevelse i Norges eldste Folkets Hus.

Konserten på Folkets Hus ble en minnerik opplevelse

I 2013 fikk vi igjen besøk av Bob Dorough og to medmusikanter i Brottet. Igjen ble legenden møtt med trampeklapp. Med tanke på Bobs alder, var det imidlertid  ingen av oss som så for seg en tredje konsert. Der tok vi skammelig feil.

I fjor var det på ny klart for konsert med Bob Dorough både på Oslo Jazzfestival og i Brottet. Skuffelsen var stor da konserten måtte avlyses da Bob hadde falt og brukket håndleddet.

Mot alle odds er Bob Dorough  «still going», og er klar for Oslo-jazzfestival i august. Da åpner det seg igjen muligheten for å få legenden til Hvaler. Etter avtale med Oslo-jazzfestival vil dette finne sted i Amfigrotta fredag 18. august kl 19:00. M.a.o. en innendørs konsert . Når han igjen har meldt sin ankomst, er vi overbevist om at dette nok en gang vil bli en suksess.

Da krysser vi fingrene for at ikke noe hindrer et nytt gjensyn med Bob Dorough og medmusikanter . Gled dere til «jazz på sitt beste-konsert» i Amfigrotta fredag 18. august. Da må det bli «stinn brakke».