Mundastua, et nytt tilbud i kystleden, men hvem var Munda?

Heidi Sivertsen-Oksmo fra NRK Østfold intervjuer  Per Christiansen og Thor-Ivar Olsen, dugnadsarbeidere på den ny kystledhytta "Mundastua"
Heidi Sivertsen-Oksmo fra NRK Østfold intervjuer Per Christiansen og Thor-Ivar Olsen, dugnadsarbeidere på den ny kystledhytta “Mundastua”

Som vel kjent bygger Hvaler kulturvernforening for tiden en tredje kystledhytte i det idylliske området ved Brottet. Hytta har fått navnet “Mundastua”, oppkalt etter  “Munda” med døpenavn Amunda Bernhardine (Larsen), senere gift Johansen. I tillegg til å få en stor familie med fem barn og en rekke barnebarn, skulle Munda i en alder av 61 år starte en yrkeskarriere som fergekone, en betegnelse mange på Hvaler brukte på kvinner i denne funksjonen. Strekningen hun rodde, eller vrikket seg fram, sommer som vinter i hele 12 år, var fra Skjelsbu brygge til Nordgårdsbrygga ved Brottet. Det er m.a.o. en skikkelig sliter, ja en institusjon i kommunikasjonen mellom Vesterøy og Spjærøy, Hvaler kulturvernforening ønsker å hedre gjennom å kalle opp den nye hytta etter Munda.

Munda var født på Saltvik på Kirkeøy i 1863 og døde 87 år gammel på pleiehjemmet på Kirkeøy i 1950.

Skannet på en flerfunksjonsmaskin fra Xerox001Munda familie (2)

Ungdomsbildet og familiebildet  med Munda sammen med mannen Hans og fem barn og et av barnebarna er velvillig utlånt av Mundas tippoldebarn Janne Sliper.

I 1993 skrev Torild Stokkan en artikkel i Fredriksstad Blad om “Fergemann i skjørt”. Les mer om den på alle vis sterke kvinnen her: Avisartikkel1 Avisartikkel2