Nytt møte med veggen på gamle Brekke skole

IMG_8480 (2) IMG_8482 (2)

Under ledelse av Eivind Børresen har vi nå gått løs på nordveggen. Her veggen nå skrapt og børstet og i går ble veggen malt “engelsk rød”. I veggen i tilelgg til Eivind, Kjell Ole Brobakken, Jan Borger Berntzen og Paul H. Ragnhild Nordengen oppgraderte kjellerlemmen

Dugnadsgjengen på gamle Brekke var i aksjon igjen i går onsdag 11.5. I sin oppsummering sier venneforeningens leder Kjell Ole Brobakken følgende:

Onsdag kveld var vi igjen i veggen på gamle Brekke skole. Denne gangen skulle første strøk med maling på, men ikke hvilke som helst maling. Linoljemaling må brukes på gamle hus, og fargen er engelsk rød. Malingen er kjøpt hos et firmaet “Historisk maling As” på Ørje. I det fine været ble vi nesten ferdig med nordveggen. Kjellerlemmen ble også skrapet og satt inn med visir, så denne er klar til første strøket med linoljemaling på neste dugnad.
Kjell Ole kommer også med en sterk oppfordring til alle som er opptatt av den historisk viktige bygningen. Møt fram til dugnadene!! Neste dugnad blir torsdag 19. mai (NB ikke onsdag). Vi håper å se dere  fra kl 16 og utover. Vi fortsetter med maling og starter riving av ytterpanel.
Onsdag 25. mai får vi besøk av Stefan Ädel fra fylkeskommunen. Han er antikvar og ansatt i Østfold fylkeskommune, og er Hvaler kulturvernforenings kontaktmann hva gjelder restaureringsarbeidet av gamle Brekke skole.   Fra kl 15 og utover vil Stefan orientere oss om restaureringsarbeidet av gamle Brekke skole. Sett av tiden allerede nå til en interessant ettermiddag. Det blir også kaffe og noe å bite i.