På møkkajobb med Brekkenissen

Se hva vi fant inne i pipa på Brekke i dag - en ekte nisse med vinkelsliper i gang med å rense pipeløpet før den store ankomsten!
Se hva vi fant inne i pipa på Brekke i dag,  en ekte nisse med vinkelsliper i gang med å rense pipeløpet før den store ankomsten!

For øvrig var dagen på Brekke preget av skikkelig møkkejobbing med bunnbind. I løpet av to timers intens jobbing ble nesten all gammel “isolasjon” i form av fin leire gravd ut og båret ned.

img_0902 img_0909

En pust i bakken var fra tid til annen nødvendig for Knut Hjortnes, Paul H, Jan Berntzen, Eivind Børresen og Ragnar Holthe. Støvskya var til tider ganske intens og gjorde nok denne rengjøringsøkta på loftet til den største møkkajobben så langt på Brekke. I etasjen under tok Frode Lund imot sekk på sekk med historisk isolasjonsmasse.

Loftet på gamle Brekke skole er for øvrig et flott rom med svært gamle tømmerstokker som bærebjelker. Med nytt og isolert gulv kan dette bli en perle i huset. Og kanskje er nettopp disse synlige bærebjelkene (stokkene) en del av det opprinnelige huset satt opp som et enetasjes hus på 1770-tallet. Teorien om at huset ble løftet til et to-etasjes hus med loft noen ti-år senere da de ble aktuelt å med skole her, avvises på ingen måte av fylkeskonservatoren.

Førstkommende onsdag (7.12), tar vi på ny en sjau på loftet og får ut resten av leira. Med denne runden har vi fått et lite forsprang på den mangesidige jobben som skal gjøres ut over i neste år – vel og merke om vi får de midlene vi har søkt om. I så måte er vi som alltid optimister!