Skjelsbuveten 25. mai 2014 – en dag for minneboka

Minnerik markering på Skjelsbuveten,  Vesterøy.
En soldat i tidsriktig utstyr sto for salutt og informasjon om soldatenes utstyr og kår i 1814 - et år med spenning , frykt og glede både for lokalsamfunnet Hvaler og nasjonen Norge .
En soldat i tidsriktig utstyr sto for salutt og informasjon om soldatenes utstyr og kår i 1814 – et år med spenning , frykt og glede både for lokalsamfunnet Hvaler og nasjonen Norge .
Med fanfare, salutt, heising av signalvimpel og rosende ord for engasjementet både fra fylkesordfører Ole Haabeth, Hvalers ordfører Eivind Borge og historiker Petter Ringen Johansen, ble modellen av den optiske telegrafen, som var etablert på “Veten” fra 1809 til 1814,  markert søndag 25.5. Det var i april i fjor at historiker Petter Ringen Johansen ga  Hvaler Kulturvernforening  utfordringen å lage en modell av denne telegrafstasjonen til jubileumsåret 2014.  Som sagt så gjort; Utfordringen ble tatt på strak arm, og tre av foreningens medlemmer; Petter Wistner, Eivind Børresen og Thor–Ivar Olsen har stått for arbeidet, som har pågått i Brottet siden september i fjor.
Med assistanse fra Nettpartner ble masta  flyttet med helikopter til Skjelsbuveten tidligere i måneden.
Eivind Børresen, Petter Wistner og Thor-Ivar Olsen kan nå "tre av" med historisk ryggdekning etter å ha levert et stort arbeid med modellen av den optiske telegrafen.
Eivind Børresen, Petter Wistner og Thor-Ivar Olsen kan nå “tre av” med historisk ryggdekning etter å ha levert et stort arbeid med modellen av den optiske telegrafen.
At den optiske telegrafen igjen  er å finne på Skjelsbuveten har vakt stor interesse i distriktet, noe tilstrømningen til gårsdagens markering også bar bud om da over 90 personer møtte fram denne flotte sommerdagen . Samtidig med arbeidet på selve telegrafmasta, har velforeningene i Utgårdskilen og på Skjelbu satt i gang et arbeid for å etablere informasjonstavler og merking av stien over dette høydedraget. Gjennom gårsdagens minnerike markering har tur- og historisk interesserte fått et nytt og spennende turmål på Hvaler.