Sparebankstiftelsen DNB med ny flott støtte til gamle Brekke skole

Dugnadsgjengen på gamle Brekke takker hjerteligst for nok en bevilgning fra Sparebankstiftelsen DNB

I 2016 søkte Hvaler kulturvernforening Sparebankstiftelsen DNB om støtte til arbeidet med utvendig restaurering av gamle Brekke skole. Gladmeldingen kom da om at stiftelsen støttet arbeidet med kr 100.000,- I år sendte vi en ny søknad om midler for elektroinstallasjoner og i dag kom gladmeldingen om at vi får kr 50.000,- , tilsvarende det vi søkte om. Fra tidligere har UNI-stiftelsen støttet oss med kr 60.000,- til det samme, slik at vi nå har sikret arbeidet med el-installasjoner som de antikvariske myndighetene ikke gir støtte til.

Ser vi lenger tilbake, til 2004 med oppstarten i Brottet, så har Sparebankstiftelsen totalt bevilget hele 1.250.000,- til Brottet amfi, Amfigrotta, kystlekeplassen og nå til gamle Brekke skole.  Hva er det så Sparebankstiftelsen  DNB legger vekt på når de ved gjentatte bevilgninger følger opp våre prosjekter? På et arrangement på Hvaler forrige uke, fikk jeg anledning til å spørre gavesjef i Sparebankstiftelsen Sissel Karlsen hva de har lagt vekt på ved tildelinger til Hvaler kulturvernforening og andre tilsvarende gavemottakere. Svaret kan oppsummeres med følgende punkter:

• stor og vedvarende dugnadsinnsats
  • god planlegging
  • organisasjon kan vise til betydelige resultater
  • prosjektene når et stort aldersspenn.

Vi liker det vi hører, vi tar det til oss og takker hjerteligst for en flott og viktig støtte.