Støvete dugnad på Brekke idag med “funn” av klenodium.

Den er på ingen måte på vei til søppeldynga den godt tilårskomne kjøkkenovnen som Ragnar Holte, Frode Lund, Paul Henriksen og Knut Hjortland her bæres bort fra Brekke. Nå blir den midlertidig plassert før den skal totalrenoveres. Saken er den at vi nå har to gamle kjøkkenovner støpt på Drammen Jernstøperi en eller annen gang i mellomkrigstiden. Selv om begge ovnene er sterkt preget av mange års bruk og lagring, representerer den best bevarte et stort fremskritt med termometer på stekeovnsdøra. Målet er å få den tilbake til kjøkkenet, muligens etter reparasjon med deler fra den eldste. Istandsatt vil dette bli et svært viktig innslag på kjøkkenet, husets hjerte og sjel.

Dugnadsøkta ble for øvrig brukt til å “fore ut” for panel som igjen skal få klassisk tapet når den tid kommer . Det er Ragnar Holte og Frode Lund som står for denne delen av arbeidet, mens Knut Hjortland, Paul H og Eivind Børresen  fjernet løs maling fra tak og vegger i begge etasjene, en skikkelig møkkajobb, men en nødvendig jobb før pussemaskinen skal få gjøre resten av jobben

Den gamle skolen har en rekke flotte dører som etter hvert krever en stødig hånd for istandsetting. Både på disse dørene og på en rekke andre områder ute og inne, kommer vi i tiden fremover til å ha behov for dugnadsfolk. Er du interessert i å delta på dette historiske prosjektet, ta kontakt med Eivind Børresen eller undertegnede, eller om du besøker oss på onsdag ettermiddag mellom 15:00 og 18:00. Vi ønsker også å legge til rette arbeidet slik at de som er i jobb, men som samtidig ønsker å stille opp noen timer kan gjøre det, bl.a. gjennom å male de to ytterveggene som gjenstår.