Suksessen med foredrag fortsatte på en dag med brygger og båt i sentrum

Som kjent startet kulturvernforeningen i januar en foredragsrekke der vi gjennom fire onsdager har historiske foredrag i Amfigrotta. I kveld gikk det tredje i rekken av stabelen med Hvalerskøyta i fokus. Kveldens foredrag med båtbyggerne Andreas Pagander og Gunnar Eldjarn samlet godt over 30 tilhørere først gjennom en introduksjon i Båtbyggeriet dernest med et utfyllende foredrag i Amfigrotta.

Veldig hyggelig er det å se at så mange følger med på denne foredragsrekken som vil ha sin foreløpige avslutning for denne våren med foredraget den 10. april der utgravningene etter fregatten Lossens forlis juleaften i 1717 er tema.

Dagen i dag har eller også vært fylt med temaet båt og brygger. Allerede i dag tidlig gjennom et møte med havnedirektør Tore Lundestad og Knut Sørensen. Borg Havn er en viktig samarbeidspartner for kulturvernforeningen både fordi Borg Havn er overordnet havnemyndighet på Hvaler og fordi Borg Havn både har, og er innstilt på videre, å støtte virksomheten i havnedelen av Brottet kystkultursenter. De siste årene har BH både støttet arbeidet med hvalerskøyta “Arnt Otto” og gjennom arbeidet med å få på plass en dykdalb (fortøyningsfeste bl.a. for MS Hvaler).

Kirsti Knudsen, Ellen Enger og undertegnede fra kulturvernforeningen møtte i dag havnedirektør Tore Lundestad og Knut Sørensen i Borg Havn.

En annen god samarbeidspartner for kulturvernforeningen er Skjærgårdstjenesten ved Bård Vikerheim, Steinar Andreassen og Frode Lund. I dag var de på plass igjen ved Nordgårdsbrygga for å bistå, denne gangen med å få på land en del av flytebrygga til sjøspeiderne. Denne skal nå få en ny pontong montert som erstatning for en ødelagt, for deretter å bli forlenget. Dette for å øke kapasiteten slik at også ekene i bruk for gjester på kystledhyttene får en bedre fortøyningsplass.