Utvalget for samfunnsutvikling signerte avtalen med Hvaler kulturvernforening

Etter budsjettvedtaket i desember om å bevilge kr 500.000,- til et samarbeidsprosjekt mellom Hvaler kommune og Hvaler kulturvernforening, var det i kveld klart for “signering” av avtalen i kommunens utvalg for samfunnsutvikling ( UFS ).  Gledelig var det da at samtlige partier ( H, Frp, SP og AP) sa ja til dette spennende samarbeidet mellom frivilligheten og det offentlige. Sentralt i samarbeidsprosjektet står ønsket om å etablere en forvaltningsmessig ramme og plan for Festningsholmen på Akerøy. Samtidig skal avtalen mellom kulturvernforeningen og kommunen gi et løft til drift og utvikling av kulturvernforeningens øvrige arbeid knyttet til Brottet, Museumshavna og Brekke skole.

Forberedelsene til arbeidet knyttet til  Festningsholmen er for øvrig allerede i gang. Onsdag 29. mars samles viktige aktører i dette arbeidet til møte:

• Hvaler kommune ved Laila Kjølbo Rød
  • Nasjonalparkforvalter Monika Olsen
  • Fylkeskonservatoren
  • Venneforeningen for Akerøy fort ved Johnny Arntzen og Jan Ingar Båtvik
  • Arnt Otto Arntsen og Paul Henriksen fra kulturvernforeningen

Vi er i gang på et ny arena for å sikre kystens kulturarv..