Vegg til vegg-dugnad i Brottet

På flere enn en måte kan vi kalle dagens svært effektive dugnad for en vegg til vegg-dugnad både i bredde på de aktivitetene som ble gjennom ført og ved at en krevende kobling av to vegger i det nye tekniske tårnet ble koblet På bildene under reises veggene i det som blir første etasje i nytt teknisk tårn. Tårnet blir med andre ord dobbelt så høyt når 2. etasje kommer på plass. Asbjørn Svendsby, Thor-Ivar Olsen, Kennet Baarstad Steinar Pettersen, Kåre Næss og Jan Appelgren trår til og sikrer veggen.

Tårn 2 tar også form

Steinar Pettersen, Kennet Baarstad og Jan Appelgren er på god vei til å nå maks høyde på tårnet
Da det er stor høyde der vi nå bygger tårn, velger vi å formale deler av panelen. Her Paul H i Brottets verksted.

Stefan Ädel fra fylkeskonservatoren på besøk i smia og maskinhuset

Kystmuseet har i utgangspunktet ansvaret for den gamle smia og maskinhuset som var knyttet til det gamle stenbruddet. Når de ikke ser seg i stand til å ta vare på disse bygningene, har kulturvernforeningen sagt seg villig til å ta dette ansvaret gjennom å søke midler og koble inn fagkompetanse på restaureringsarbeid. Fra arbeidet med gamle Brekke skole har vi opparbeidet et fint samarbeid med fylkeskonservatorens folk, og i dag var vår “gamle” kjenning og kontaktperson Stefan Ädel på plass sammen med medlemmer i dugnadsgruppa på Kystmuseet. Dette er den siste operative smia på Hvaler fra tiden med stenindustri. Bygningene preges av mye gjenbruk av materialer, vinduer og dører helt tilbake til 1880-tallet.

På bildet over Stenfan Ädel i samtale med Arnt Otto Arntsen, Svein Olsen, Asger Bentzen og Ragnar Holte.
Dugnadsgruppene på Kystmuseet og i Brottet samarbeider om mangt og mye. Her deler Carl Erik Madsen og Asger Bentzen granittblokker som skal forskjønne inngangspartiet på Nordgården