Velkommen til et ordsterkt og spennende program under kulturminnedagene på Hvaler 19.08 – 08.10.

Hva disse bildene symboliserer får du svar på under kulturminnedagene på Hvaler i høst

Kulturminnedagene på Hvaler koordineres i år som i fjor av kulturavdelingen i Hvaler kommune og Hvaler kulturvernforening. Temaet er “Typisk norsk – ikke bare norsk”. Hvordan er vårt samfunn lokalt og nasjonalt påvirket av andre land og kulturer. Er det i det hele tatt noe som er spesifikt norsk?

Kulturminnedagene, på Hvaler med et program fra 19. august til 8. oktober, vil ikke kunne gi et fullstendig svar på dette, men litt klokere blir vi forhåpentligvis gjennom de mange interessante foredrag og turer som disse dagene vil gi oss. Medarrangører er: Hvaler Hagelag, Hvaler menighet, Kystmuseet Hvaler, Folkets Hus, Permakultur Hvaler og omegn og initiativgruppa for “gjenåpning” av Arekilen.

Hele programmet, som nå  kommer i form av en folder, finner du her: HK_folder_2018._HR

Som det fremgår av programmet, har dette en stor spennvidde med temaer  bla. knyttet til  flora, fauna, epleproduksjon, permakultur og språklig påvirkning. Til det siste er det verdt å merke seg foredraget til Professor Ruth Vatvedt Fjeld i Amfigrotta 11. september kl 18:00. Ruths tema er “Språk i grenseland”.

Her kan det bli sterke innslag all den stund hun i disse dager er ferdig med en bok om bannord. Les intervjuet med Ruth Vatvedt Fjeld i dagens Dagblad nett

Velkommen til kulturminnedagene på Hvaler