Viktig bok for forståelsen av våre gårds- og stedsnavn som del av kulturhistorien

Ønsker du å kjenne den historiske bakgrunnen for, og utviklingen av skrivemåten for navn som  Korshavn, Dypedal, Herføl, Høkeli, Homlungen, Lauer eller Tisler, da er kilden eller boka som gir oss denne kunnskapen, sammen med kunnskap om godt over 1000 andre steds- og gårdsnavn på Hvaler nå på plass.

Professor Tom Schmidt ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo er mannen bak den 13. boka i rekken "Bustadnavn i Østfold - Hvaler"
Professor Tom Schmidt ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo er mannen bak den 13. boka i rekken “Bustadnavn i Østfold – Hvaler”

Siden 2012 har professor Tom Schmidt ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved UniO jobbet med den 13 boka i rekken av bøker om “Bustadnavn i Østfold,  Hvaler”. Boka er utgitt på Novus forlag med støtte fra Norges allmennvitenskaplige forskningsråd.

Hyggelig er det også at Tom Schmidt i bokas forord gir en takk til Hvaler Kulturvernforening som har hjulpet med lokale navnkart og omvisning på Øyene under arbeidet med boka.