Vinneren av nærmiljøprisen er; Hvaler Kulturvernforening!!

Brottet amfi har vokst til å bli en kulturarena med betydning langt utenfor Hvaler
Brottet amfi har vokst til å bli en kulturarena av betydning langt utenfor Hvaler. Ikke minst fremstår Brottet som en renomebygger for Hvaler kommune.

For få dager siden mottok undertegnede den svært hyggelige beskjeden om at Hvaler Kulturvernforening (Hkvf) er blitt tildelt Berg Sparebanks nærmiljøpris for 2014. En jury bestående av ordfører i Fredrikstad, Jon Ivar Nygård, markedssjef i Fredriksstad Blad, Knut Anders Blystad og avdelingsleder Hege Holth og markedssjef Anette Henning i Berg Sparebank, har valgt å gi hele årets sum på kr 100.000,- til Hkvf.

Kystlekeplassen som er under utvikling vil være en arena både skole og barnehager, samtidig som "lekeplassen" gir opplevelser til besøkende til Hvaler
Kystlekeplassen som er under utvikling vil være en arena både for skoler og barnehager, samtidig som “lekeplassen” gir opplevelser til besøkende til Hvaler

Styret i Hkvf ser denne tildelingen som en stor anerkjennelse til det brede arbeidet som foreningen er involvert i bl.a. i tilknytning til Brottet, Kystlekeplassen, utleie av kystledhytter,  arbeidet med kulturminner, årlige arrangementer som julemarked og bygdedag og nå også i arbeidet med å renovere Brekke gamle skole.  Mao som juryen legger vekt på i sin begrunnelse; foreningens arbeid når mange, i alle aldersgrupper, foreningen leverer resultater og har gode planer for fremtiden.

Frivilligheten har gjennom mange år vært en bærende faktor i foreningens arbeid
Dugnadsfolket har vært en bærende kraft i kulturvernforeningens arbeid siden starten i 1971

Et gammelt ordtak understreker viktigheten av å «stole på egne krefter». Gyldigheten av nettopp dette, ser vi i forbindelse med denne tildelingen. Berg Sparebank oppfordret publikum til å nominere kandidater til nærmiljøprisen, og gledelig mange av våre medlemmer og støttespillere foreslo nettopp kulturvernforeningen som kandidat. Takk til dere alle som bidro til denne prisen. Sist, men ikke minst takk til alle frivillige for den innsatsen dere har lagt ned over år, uten deres innsats hadde vi ikke nådd de mål og den anerkjennelse vi nå høster fra juryen på vegne av Berg Sparebank.

Paul Henriksen                                                                                                                                        Leder i Hvaler Kulturvernforening