På vei mot fase 2 i arbeidet med Museumshavna ved Brottet

Dagens møte med Andreas Sporild Olsen i konsulentfirmaet Rambøll innebærer starten på en lang, spennende og utfordrende vei mot fase 2 i utbyggingen av Museumshavna ved Brottet. I tillegg til undertegnede deltok Carsten Hednriksen, Thor-Ivar Olsen og Petter Wistner på møtet. Det er det sivbelagte området i bakgrunnen som reguleringsplanen åpner for å bygge ut som Museumshavn.
Dagens møte med Andreas Sporild Olsen i konsulentfirmaet Rambøll innebærer starten på en lang, spennende og utfordrende vei mot fase 2 i utbyggingen av Museumshavna ved Brottet. I tillegg til undertegnede deltok Carsten Henriksen, Thor-Ivar Olsen og Petter Wistner på møtet. Det er det sivbelagte området i bakgrunnen som reguleringsplanen åpner for å bygge ut som Museumshavn.

Som vel kjent er arbeidet godt i gang med et bryggeanlegg der det tidligere ble skipet ut sten (Nordgårdsbrygga/Stenhoggerbrygga). Pr i dag nærmer vi oss ferdigstillelse av rundt en tredjepart av dette store bryggeanlegget, der målsettingen er å kunne se hele anlegget ferdig i løpet av høsten 2016.

IMG_9090OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Selv om det er et godt stykke arbeid igjen til den nye pålebrygga (Nordgårdsbrygga) er ferdig, er kulturvernforeningen allerede i gang med å tenke en fase 2. med utmudring og bygging av kaifront på tvers av det sivbelagte området  (bildet til høyre over). Med hjelp av Kim-Erik Ballovarre, varaordfører på Hvaler og til daglig ansatt i Borg havn, har konsulentfirmaet Rambøll blitt trukket inn som en mulig fremtidig samarbeidspartner i det som kan bli kulturvernforeningens mest utfordrendrende prosjekt så langt, utfordrende både teknisk, praktisk og ikke minst økonomisk. Dagens positive møte med Andreas Sporild Olsen i Rambøll, ga klart bud om at vi har en lang vei å gå. Slike veier har også en start. For fase 2 i utbygingen av Museumshavna var dette dagen.