Aprildugnad med grøftefyll

En av utfordringene på kveldens dugnad, var å få på plass strøm- og vannledningen i den hundre meter lange grøfta fra Brottet til kystledhyttene. Jobben var rimelig tung siden massene som skulle på plass stort sett besto av sten og noe jord.  Med hjelp av foreningens sliter, gravemaskinen “Lille Gule”, og ren “mannekraft” ( Carsten Henriksen, Asbjørn Svendsby, Erling Olsen, Paul H. og Erling Olsen) ble grøfta lagt igjen. Vi tar for øvrig i bruk de redskaper vi har på en dugnadskveld som denne. Carsten tok ti turer over grøfta med egen bil for å “pakke massene” – vips har vi 15 “øremerkede” parkeringsplasser.

En god dugnad, og dem er det mange av året igjennom, handler ikke minst om den gode praten, kaffen og hvilen når en en arbeidsøkt er gjennomført. Her Jonas Jonassen, Thor-Ivar Olsen og Erling Olsen i kveldsola på den flotte uteplassen på Klyven før det er tilbake til espalieret under den samme uteplassen. Vi ønsker at de som  leier seg inn på kystledhyttene skal oppleve området som ryddig og  der estetikk er viktig for opplevelsen.

Området med den nye Nordgårdsbrygga, kystledhyttene og kystlekeplassen utformes nå som et helhetlig miljø der assosiasjonene går til Hvalers særpreg og egenart som kystkommune. I så måte er det viktig at den bygningsmassen som nå kommer opp, og som vil bli etablert i området i årene som kommer, står til hverandre og “spiller hverandre gode”. Med innsats fra Leif Hansen og Kennet Baarstad på “dagskriftet” og Arild Johannesen, Carsten Henriksen og Petter Wistner nå i kveld, har den nye sjøbua på en fin måte “blitt knyttet opp til” kystledhyttene lenger inn.

.