Arbeidet med kystlekeplassen er snart igjen på sporet!

Kystlekeplassen har blitt et svært populært sted for lek og et mål for barnefamilier på tur.

Kystlekeplassen, med en avdeling på Nordgården (Kystmuseet) en ved Nordgårdsbrygga, er et prosjekt som kulturvernforeningen har hatt på dagsorden i flere år, og der vi har fått god drahjelp både fra Hvaler Hytteforening, Sparebankstiftelsen DNB, Gjensidigestiftelsen, Fredrikstad-Blad stiftelsen og Lions-gruppene på Hvaler. I konkurranse med  flere andre større prosjekter, har imidlertid fremdriften ikke vært i tråd med det vi hadde lagt opp til. Nå ser det ut til at vil snart skal få dette spennende og populære tiltaket  på skinnene igjen. Flere tiltak skal sluttføres. Det gjelder “Hvalerskøyta” Takaka, den gamle fyrlykta på Belgen og to grillplasser.

Thor-Ivar Olsen her i arbeid med “styrehuset” på Takaka

I tillegg til å få ferdig installasjoner som allerede er på plass, skal vårt klenodium, “Gråtass” modell 1948, etter hvert få sin garasje på kystmuseet og informasjonstavler skal utformes. I dag kom “Gråtass” tilbake til Brottet fra opphold på Kirkøy der Ragnar Holte har gitt motorkassa et flott strøk blå-grå maling, men ikke minst fått sliteren til å putre og gå – flott jobba Ragnar! Det som også står på planen er å få laget “verdens største ” bikube, en modell av bikuben i halm som var en variant som ble brukt langt opp i mellomkrigsårene. Biavl, var nemlig en svært vanlig del av kystbondens produksjonsgrunnlag både for egen husholdning og som inntektsgrunnlag i årene rundt 1900.

Kystlekeplassen vil garantert bli en viktig del av den opplevelsen det er å besøke Kystmuseet Hvaler og området med Brottet og Nordgårdsbrygga.