“Årsoppgjør” for dugnadsåret 2022 – 5000 timer

For noen dager siden tikket det inn en epost fra Østfold historielag der kulturvernforeningen er medlem. Det ØHL ville vite var omtrentlig hvor mange dugnadstimer de lokale historielagene hadde “bokført” i Frivillighetens år 2022. Dette for igjen å kunne synliggjøre den lokalhistoriske innsatsen overfor mediene i Østfold.

Bildet tatt da dugnadsgruppene var samlet til fest i Amfigrotta i november

Hyggelig var det da å kunne rapportere inn et ganske imponerende tall på rundt 5000 timer. Dette er arbeid utført av dugnadsgruppene på kystmuseet og i Brottet++. 5000 timer er et betydelig tall, som nok ikke fanger opp alt det dugnadsfolket også gjør ut over de dagene da gruppene er samlet.

Lar vi 5000 timer stå som et årsresultat, fordelt med ca 1700 timer på kystmuseet og de øvrige timene i og rundt Brottet kystkultursenter, herunder i Arekilen, på Brekke og i arbeidet med skoleprosjektet (fra en skole til en skole), tilsvarer det med statens timesats for frivillig arbeid på kr 300,- en samlet arbeidsinnsats verdt kr 1.500.000,-.

For denne innsatsen mottar vi også mange hurrarop og støtteerklæringer som vi setter stor pris på. Når vi igjen også har kunnet hente inn støtte fra næringsliv, Hvaler kommune, Sparebankstiftelsen DNB, Viken fylkeskommune og Norsk kulturminnefond til diverse prosjekter, er fortellingen om dugnadsarbeidet på vegne av kulturarven en stor gladhistorie