Bli med på en rask reise i Hvalers historie

1800-tallet bød på store muligheter for norske redere og sjøfolk. Mange av dem, også fra Hvaler, grep sjansen. På midtre rekke er Hvaler representert med fra venstre Karl Henriksen Engeli, Conrad Henriksen og Johan Glosli, alle fra Kirkeøy

Hvaler kulturvernforening er engasjert i kommunens arbeid med ny kulturminneplan. Vårt bidrag er å skrive deler av planen samt å registrere kulturminner, et arbeid som gir foreningen et godt bidrag til driften. I forbindelse med dette arbeidet, har undertegnede skrevet en kortversjon av Hvalers historie. Siden plassen er begrenset må dette nødvendigvis bli en overfladisk presentasjon, men forhåpentligvis en presentasjon som kan sette vår historie inn i en sammenheng både nasjonalt og internasjonalt. Skulle du ha behov for utfyllende informasjon om Hvalers og kystens historie, anbefaler jeg i tillegg et “dypdykk i historien”. https://hvalerkulturvernforening.wordpress.com/historiske-blikk/

Da ønsker jeg god reise, den tar 16 minutter :Hvalerhistorien, 19.09.