Brottsjø på plakaten i 2018, en gladmelding til alle venner av Brottet!

Musikkspillet Brottsjø – Bilder fra oppsettingen i 2010

Når det nå er bestemt at musikkspillet om fiskernes liv og historie anno 1919 igjen skal settes opp i Brottet, er det mange som hilser dette med glede. Brottsjø, med manus av Hans Petter Thøgersen, musikk av Svein Gundersen og i regi av Ole-Hermann Gudim Lundberg ble også spilt i 2009 og 2010 med stor suksess.

Brottsjø , som vil ha premiere onsdag 11. juli, griper med sin musikk, humor og tragiske sider direkte inn i kystsamfunnets historie i en tid da seil fortsatt var i bruk på enkelte fartøyer, men der motor var på full fart inn. Dette er også en tid preget av storstilt smugling av sprit over landegrensene, noe mange “Hvalræ’r” så muligheten i både for helge-festen, men også som inntektskilde for familien. Sentralt i stykket står også “kvinne-livet” i kystsamfunnet preget av stort ansvar, som “lim” i fellesskapet, samtidig med savn og frykt for  at mann og sønner ble borte på havet.

Fiskeren Herman (Bjørnar Spydevold) og losen (Frank Skovrand) i prologen på stykket Brottsjø i 2010

Fortsatt er det flere forhold knyttet til kommende års oppsetting som er uavklart. Bl.a. gjelder dette navn på dem som skal bekle hovedrollene i stykket. Dette vil vi derfor komme tilbake til. Det som imidlertid synes klart er at produksjonen av kommende års musikkspill vil finne sted i et nært samarbeid mellom Kulturproduksjoner AS (Thøgersen, Gundersen, Gudim), Hvaler Kulturvernforening og Hvaler barne- og ungdomsteater , Brottungær. Dette betyr at kulturvernforeningen vil få et større medansvar både for praktiske forhold og økonomi enn tidligere, samt at barne- og ungdomsteateret ikke setter opp egen forestilling, men deltar med sine aktører og ressurser for øvrig i hovedspillet.

Billettsalget vil starte i løpet av januar

Ønsker du å se klipp fra oppsettingen i 2010  – gå inn på link under: