Alltid en oppsang som innkalling til dugnadene på mandag. I dag må vi til Otto Nielsens legendariske “Grini-visa” skrevet i 1944 for å finne grunn-melodien. Otto Nielsen satt for øvrig selv på Grini fra 1943 til 1945.
Ute på Hvaler blant måker og svaler vi jobber dugnad fra ni til to har ikk’e tid til å gå på do, arbeid i fokus gir indre ro menyen i morgen, det er å få orden vi rydder busker og kratt her med søppel skal samles og kjøres av sted Lasten den bringes i østre led Oppe ved roret, har gren gått av sporet Den er en fare for folk og fe Noen med sag må få grenen ned om sjefen igjen skal få sjelefred Inne i Byssa har damene rydda Ja vaska godt og det lukter rent Ønsker seg hylle langs veggen pent Håper at gutta på det blir tent På bygget det nye, vil Rune oss trygge med kobling først etter tolv et sted Men vi har mye å jobbe med Fra Bygger’n reisverk vi henter ned Her slutter sangen som skal trimme trangen Til Brottet du reiser med kunnskap stor Derfor vi synger i samla kor Og viser hva i oss bor Det vil vi, det vil vi Vi på dugnad skal kommene Ja det må være utrivelig å ha en mandag fri !
Trefelling
Vinden har tatt godt for seg i en del gamle trær rundt Brottet. Bl.a. hadde en større gren brukket og lå til fare både for mennesker og kjøretøyer. Denne måtte derfor ned noe kombinasjonen av gravemaskinen “Lille gule” og motorsag sørget for ble gjort i dag.
Gjenvekst og rydding, en stadig tilbakevendende øvelse i Brottet
Rydding av vekster om enn i mindre skala var også på menyen i dag der det selv i granittura gror godt.
Vedlikeholdsarbeid overtar mer og mer for nybygg av anlegg
Arbeidet i Brottet får etter hvert mer og mer preg av vedlikehold. Ja ambisjonen om at området skal se ryddig og velholdt ut har høy bevissthet i dugnadskorpset. Rot og forfall blir derfor tatt tak i så snart det er registrert. I dag har dette gikk arbeid i form av maling, vask, veivedlikehold og brenning av kvist og kvast .
Sjarmøretappen i gang i Båtbyggeriet
I dag startet båtbyggerne Andreas Pagander og Gunnar Eldjarn på en av de siste arbeidsøktene på selve skøyta. Dette betyr arbeid med luker og rekka. Om skøyta skal på vannet i år eller først neste år kommer vi tilbake til, men klart er det at vi ønsker å få båten ut av Båtbyggeriet allerede i år for å gjøre plass til neste prosjekt; arbeidet med å lage en kopi av en seilsnekke anno 1891. Uansett vil ikke “Arnt Otto” komme under seil før i 2025.
Paul Henriksen