Dugnadsinnsats på terskelen til ny kystledsesong

Hvaler Kulturvernforening startet samarbeidet med Oslofjordens Friluftsråd om utleie av kystledhytter i 2012. Etter diskusjoner i styret om hva vi skulle gjøre med de to gamle, men renoverte, stenhoggerbrakene førte oss fram til vedtak om å leie Stenhoggerhytta ut som kystledhytte. Dette viste seg å være så vidt positivt både praktisk og økonomisk at Klyven, den andre hytta, ble åpnet i 2013, også det med positivt resultat og erfaringer. I 2016 åpnet så Mundastua, en kystledhytte bygget etter “modell” av de to andre.

De fleste vet nå at neste mandag 8.4. åpner vi den fjerde kystledhytta, på Brekke skole. I sum betyr dette at kulturvernforeningen kan tilbyd gjester til Hvaler totalt 18 sengeplasser i perioden påske fram til 1. november. Men ingen ting gjør seg selv. Det skal vaskes, ryddes, rakes og males før en ny sesong, ja kanskje få på plass nye bilder på veggen og skifte ut gamle informasjonsbrosjyrer. I denne helgen., var det flersidig innsakts med fokus på kommende sesong.

Khaled Alablouj, en av våre nye syriske sambygdinger er engasjert for å male den eldste av kystledhyttene innvendig. Her handler det om vinn, vinn for kulturvernforeningen, kystledgjester , Khaled og familien

For Anne-Lise Eriksen, Jan Vassdal, Rita Wiborg og Paul H var det snakk om både ute og innearbeid i det flotte vårværet. Håpet og motivasjonen er at gamle og nye gjester skal komme tilbake til Dypedal, Brottet og det vakre Skjelsbusundet. For mange er det som har gjort nettopp dette området og disse hyttene til sitt “faste” sted for en overnatting eller flere. Inntil fem døgn kan nå bookes i hver omgang.

Vi ønsker velkommen til en ny sesong  der allerede 30 døgn er booket på vår nye stolthet Brekke skole og der  Brottets tre hytter kan notere totalt 110 døgn. Det lover godt for sesongen 2019 som avsluttes først rundt 1. november.