En seier for allmennheten, Hvaler kommune og Hvaler kulturvernforening

Vi snakker om en dom i Fredrikstad tingrett som ble kunngjort i dag. Saken er omtalt tidligere og dreier seg om en grunneier (fastboende) på Sydengen som gikk til sak mot Hvaler kommune etter at kulturvernforeningen merket en 12 km lang kyststi som bl.a. går forbi deres eiendom. Eieren gikk til sak og hevdet at stien gikk i innmark og ikke i utmark (allmennheten har rett til friferdsel i utmark) og at den var til stor sjenanse for familien. Kommunen vant fram på alle punkter og saksøker er dømt til å betale saksomkostninger på kr 240.000,- . Dette er en stor og gledelig sak på vegne av Hvaler kommune som saksøkt, på vegne av Hvaler kulturvernforening som tilrettelegger av stien og ikke minst er dette en gledelig sak for alle turglade mennesker som dyrker aktivitet, frihet og stillhet.

Kyststien bl.a. forbi saksøkers eiendom ble merket i 2014 og 2015. I en periode forsøkte grunneier å blokkere stien med stener. Stenene er nå fjernet, fjernet er også tvilen om folk kan gå på tur her. Saken er klar – god tur og god sommer.

LES HELE DOMMEN

1920356_1_Dom Fredrikstad tingrett 29.06.2017

NB – Undertegnede har problemer med facebook og linken til kulturvernforeningens facebookside. Oppslagene blir derfor begrenset til problemet er løst.