Er Torbjørnskjær fyrstasjon dømt til forfall eller er det liv etter “døden”?

Førstkommende onsdag inviterer Kystmuseet Hvaler til foredrag om Torbjørnskjær fyrstasjon kl 19:00 i Amfigrotta ved Brottet. Trine M. Skjeltorp har nylig levert sin masteroppgave i arkitektur hvor hun skriver om Torbjørnskjær fyrstasjon, eller «Skjæret» som det kalles lokalt. Etter at fyrstasjonen ble fraflyttet i 1990 har bygningene stått tomme og forfalt. Er det mulig å bevare fyrstasjonen og ta den i bruk til et annet formål? Et spennende tema om et ikon i nasjonalparken Ytre Hvaler og i norsk fyrhistorie.

I siste nummer av “Fortidsvern, bladet til Fortidsminneforeningen, har Trine M. Skjeltorp en artikkel om fyrstasjonens historie og fyrets spesielle arkitektur. Les artikkelen på lenke: Artikkel Torbjørnskjær.

Kanskje det er et liv etter døden i form av drift og bedre tilgang på dette spesielle  fyret,  landemerket ytterst i Oslofjorden? Foredraget førstkommende onsdag vil neppe gi svar på dette, men vil uansett gi oss utvidet kunnskap om stedet og stedets arkitektur. Oppmerksomhet og kunnskap er i så måte et godt grunnlag for en idemyldring om en eller annen form for begrenset drift i fremtiden.

Allerede har oppmerksomheten rundt Torbjørnskjær gitt grunnlag for ideer og tanker rundt et musikkspill om folk og liv på Torbjørnskjær, ikke i år, men kanskje i løpet av de neste  1- 2 årene? Møt i alle fall fram på foredraget onsdag kl 18:00 da med historien og arkitekturen på plakaten.