Frivilligheten en stor og mangfoldig ressurs i arbeidet for bedret folkehelse

I kveld inviterte virksomhet kultur i Hvaler kommune  til nettverksmøte med frivillige lag og foreninger, en samling der det bl.a.  møtte representanter for idretten, korpset, menigheten, jeger- og fiskerforeningen, kulturskolen, Sanitetsforeningen og Hvaler kulturvernforening. En rekke temaer sto på dagsorden, herunder frivillighetens betydning i arbeidet med bedret folkehelse. Og at frivillig arbeid, eller om man vil dugnadsarbeid, er av stor betydning er hevet over tvil. Dette er også sterkt understreket i kommunens plan for folkehelse: https://www.hvaler.kommune.no/Documents/Helse%20og%20Sosial/2014/folkehelseplan2014.pdf

Gjennom dugnadsarbeid får en brukt sine ressurser på prosjekter en brenner for, har kompetanse for, identifiserer seg med og i et fellesskap der en rett og slett trives. I så måte er det hyggelig for n’te gang å sette fokus på den dugnadsinnsats og bidrag til folkehelsen som arbeidet i regi av kulturvernforeningen kan fremvise “en traust mandag” i mars.

Rita Wiborg og Anne-Lise Persson ønsker velkommen til den sjette sesongen på Stenhoggerhytta, Klyven og Mundastua. Allerede før dørene åpnes for de første gjestene fredag 24. mars er 120 døgn booket på de tre kystledhyttene. I ettermiddag var det derfor full  innsats med rengjøring og oppgradering av  hyttene som ligger vakkert til kun meter fra Skjelsbusundet.

Å få sjøbua på plass med riktig takvinkel har skapt frustrasjon, ekstra arbeid, ekstra kostnader, men også positive erfaringer som vi tar med oss videre. I kveld ble dette arbeidet tilnærmet sluttført, noe Thor-Ivar Olsen, Asbjørn Svendsby, Per Christiansen og Jonas Jonassen sørget for

.

På den nye uteplassen og rampa på kystledhytta Klyven var det også full innsats. Her Arild Johannesen i gang med å male leveggen på den romslige uteplassen. I området sør for kystledhyttene er Jan Vassdal og Helge Olav Lilleheier i gang med å grave grøfter for vann- og strømledninger til kystledhyttene.

Dagens dugnadsøkt  ga også mulighet for planlegging av den ytre delen av Amfigrotta. Carsten Henriksen, Petter Wistner, Jan Vassdal og Jan Arntzen her i samtale om ulike løsningsforslag, med det mål for øye og “bygge inn” Amfigrotta før vi skal ønske publikum velkommen til sesong nummer 13 i Brottet.