Gamle Brekke skole; et forvirrende interessant hus!

img_0754 img_0757

Kjell Ole Brobakken, Arnt Otto Arntsen, Eivind Børresen og Paul H lytter til Stefan Ädel fra fylkeskonservatoren i vurderinger både om farger, romskiller, materialvalg og aldersbestemmelse på bl.a. dørene i huset.

“Et forvirrende interessant hus”, ja det var uttrykket som ble brukt da fylkeskonservatoren for tre år siden besøkte gamle Brekke skole skole første gang. Siden den gang har vi vært i jevnlig kontakt med denne tjenestevillige fagbasen i fylkeshuset som vi setter stor pris på. I dag var det tid for nok et besøk av Stefan Ädel vår primærkontakt hos fylkeskonservatoren, og spørsmålene var mange: Setter vi opp en ny vegg som erstatning for den som tydeligvis er tatt ned, gjenskaper vi tapeten som vi finner rester av i hovedrommet. Hva med isolasjon av gulvet, er det nødvendig å fjerne det som ser ut som gode gulvbord og hva med tømmerstokkene som er fremtredende på loftet – kan de en gang ha vært brukt i huset som var bolig for enker (enkesæte)?

img_0742 img_0745

Har du gode råd med tanke på restaurering av de gamle dørene, noen av dem fra 1700-tallet og hva med den leira som engang b le brukt som isolasjon på loftet? Stefan Ädel øste av sin kunnskap og tvil der det også er nødvendig.

img_0763

Brekke skole er også et usannsynlig mangfold av farger som kan fortelle mye om tidsperiode og bruk av lokalene

En viktig konklusjon ble trukket under besøket i ettermiddag: vi skal, med hjelp av svensk fagkompetanse, ettergå de mange fargevalg og tapetrester som finnes i huset. “Send en søknad til oss om midler for en slik rapport” foreslo fylkeskonservatorens representant. Klart vi følger opp Stefan Ädels gode råd også denne gangen. Det har så langt vist seg å være svært viktig for fremdriften og riktig omsorg for dette historisk spennende huset på Brekke.

Vi tar med oss viktige antikvariske råd og forslag videre og er blitt litt klokere i forhold til arbeidet med huset som er “forvirrende interessant”.