“Hele verden” på besøk til dugnadsgjengen i Brottet

På en heller tåkefylt mandag kan vi notere god fremdrift både på rekkverk, tribune og stensetting av Arntzen-svingen (hovedinngangen til Brottet)

Surt vær til tross, Thor-Ivar Olsen, Steinar Pettersen, Ole-Christian Bärnholdt, Jan Appelgren, Jan Vassdal, Kennet Baarstad, Paul H, Jan Arntzen og Erling Olsen hadde en effektiv dag i Brottet mandag.

Dette ble imidlertid ikke en helt vanlig dugnadsdag da vi fikk “internasjonalt besøk”. Besøket av en gruppe flyktninger på kommunens introduksjonsprogram hadde sin bakgrunn i at det er vinterferie  på de skoletilbudene som våre nye landsmenn og kvinner til daglig går på. I den anledning hadde koordineringsgruppa for arbeidet med flyktninger på Hvaler laget et alternativt opplegg  for denne uka med bl.a. følgende på programmet: vær, klima og klesbehov, informasjon fra brannvesenet, botrening, dagens nyheter fra TV2 med etterfølgende quiz, utviklingen av den norske velferdsstaten, sosiale tjenester til befolkningen gjennom NAV, kino for å se Amundsenfilmen samt besøk til Brottet for å høre om norsk dugnadsarbeid.

Interessen var stor og spørsmålene mange fra våre nye sambygdinger. Sag og drill ble også prøvd på den nye tribunen.

Nå er det ikke bare i Norge at det jobbes dugnad, tvert imot er det mye frivillig arbeid som utføres i Syria, Somalia, Afghanistan, Filippinene, Thailand, Eritrea, Etiopia og Kurdistan , landene som disse menneskene kommer fra,  både fordi dette også er en del av deres kultur og at krig og nød gjør dette helt nødvendig. Ikke minst  i fravær av offentlige tilbud er den frivillige innsatsen stor bl.a. knyttet til omsorg for eldre, men også alle de barna som er uten foreldre på grunn av krig og sykdom som AIDS. En av kvinnene fortalte også i dag at naboer og slektninger skal hjelpes for eksempel med husbygging.

Det som imidlertid kan være spesielt for dugnadsarbeidet i vår del av verden, er at personer i godt voksen alder jobber frivillig år ut og år inn. Spørsmålene var derfor også mange: Får dere ikke lønn, hvor kommer pengene fra til materialer, hvorfor gjør dere dette i et rikt land som Norge…..? Svarende fra dugnadsgutta utfylte hverandre; “vi trives sammen, dette er en del av vår historie og kultur, vi skaper noe som mange kan glede seg over, viktig for oss pensjonister å være i aktivitet, her får vi andre referanser enn de vi får ved bare å gå hjemme…….”

Vi takker for besøket fra blide og interessert mennesker, på jakt etter nye ord for å lære det norske språket, men også på jakt etter jobb – først og fremst en betalt jobb, men hvem vet, kanskje vi også en dag kan ønske en eller flere av dem velkommen til dugnad i Brottet, eller i et annet spennende prosjekt?