Hvaler kommune med 2 x JA, det betyr “go” til nye prosjekter!

Nordgårdsbrygga - utskipingOLYMPUS DIGITAL CAMERA

På den gamle stenbrygga på Dypedal der tonnevis med gatesten ble  skipet ut til den vide verden helt fram til sekstitallet, skal det nå bygges nytt tredekke i form av en tradisjonell pålebrygge. Med “ja” på byggesøknaden i dag fra Hvaler kommune, er det formelle grunnlaget på plass for å kunne sette i gang for alvor. Mye arbeid har vært lagt ned i forkant, men nå trår vi til for fullt. Allerede førstkommende mandag får vi betong til bæresøylene, dernest følger arbeidet med å få på plass påler  til den nye brygga som vi regner med å ha ferdig i løpet av 2016. Det er Hvaler kommune som finansierer denne delen av utbyggingen, mens det aller meste av arbeidet utføres på dugnad.

IMG_0504tomta

Men ikke bare ble det i dag gitt klarsignal for ny brygge, Hvaler kommune sier samtidig “ja” til å bygge en ny kystledhytte i høyden rett sør for nåværende to hytter.  Med en platting i forkant vil de som leier her ha en solrik plass med panoramautsikt til båttrafikken i Skjelsbusundet, m.a.o. en riktig perle. Østfold fylkeskommune finansierer det aller meste av investeringene i den nye hytta, som blir bygget på dugnad.

Hytta som får navnet “Munda-stua”, er bygd over samme lest som de to andre hyttene. Navnet Munda er gitt for å hedre kvinnen med døpenavnet Amunda Johansen som i en årrekke bl.a. rodde stenhoggere, skolebarn og kirkegjengere over Skjelsbusundet. Går alt etter planen står hytta ferdig til åpning 1. juli neste år.

Med disse to viktige prosjektene i gang i området ved Brottet, samtidig som vi nå har startet opp restaureringen av Gamle Brekke skole, går Hvaler kulturvernforening og alt dugnadsfolket en utfordrende, men spennende tid i møte.

Sist, men ikke minst en  takk til arkitekt Erik Ottesen, byggmester Svein Rognli og sivilingeniør Per Christiansen som har stilt seg til rådighet gjennom å ta det formelle ansvar for slikt prosjekt både knyttet til prosjektering og gjennomføring.