Hvaler Kulturvernforening bygger nettverk til viktige organisasjoner også nasjonalt.

Som vel kjent har Hvaler kulturvernforening et bredt engasjement som spenner over  arbeidet med oppsettinger i Brottet, både teknisk og som medprodusent, i arbeidet med å restaurere gamle Brekke skole, i samarbeid med Hvaler kommune bl.a. om kulturminneuka i september og oppgradering av festningsholmen, i samarbeid med kystmuseet, i flersidig kulturhistorisk arbeid og i spennende samarbeid med ildsjeler rundt verneområdet i Arekilen. I bunnen for dette arbeidet går en rød tråd – engasjementet for kystens miljø, liv og historie.

Kulturvernforeningen ønsker imidlertid også å bygge nettverk til regionale og nasjonale organisasjoner. Dette ønsker vi både for å fortelle om vårt lokale arbeid , men ikke minst for å trekke på den kompetansen disse organisasjonene representerer. Kort fortalt og med linker til disse , så snakker vi her om følgende organisasjoner og nettverk:

I tillegg har også Hvaler kulturvernforening et nært samarbeid med Oslofjordens Friluftsråd. Dette som del av arbeidet både med firekystledhytter og arbeidet med å videreutvikle kyststiene på Hvaler.