Hvaler kulturvernforening vertskap for det 91. årsmøtet i Østfold historielag

Det skulle gå over 90 år før Østfold historielag arrangerte sitt årsmøte på Hvaler, men i dag var dagen kommet  da vi kunne ønske rundt 60 personer fra hele Østfold velkommen til Amfigrotta og til et årsmøte der sittende leder Thorbjørn Koch fra Askim ble gjenvalgt.

Det er ikke mange “fotavtrykk” etter samhandling mellom det historisk engasjerte Hvaler og Østfold historielag ut over et mangeårig medlemskap. To slike “fotavtrykk” skal imidlertid nevnes ; det ene er Østfold historielags engasjement for å få restaurert Akerøy fort på 60-tallet, det andre er historielagets støtte til Andreas Madsens bok (hovedfagsoppgave) “En Skjærgårdsbygd på 1700-tallet”

I tillegg til de vedtektsfestede årsmøtesakene ble det  delt ut to bokpriser under dagens årsmøte. Juryen  hadde en rekke lokalhistoriske bøker å velge på. De to som i år fikk kr 5000,- hver for sitt bokprosjekt var Turid Forsberg for boka “Husmannsplasser under Kjølberg gård” og Eirik Moe for “Hendelser i 1000 år” – Sarpsborg 1016 – 2016. Bildet under

Å kunne gjennomføre et slikt omfattende arrangement krever et apparat og i dag fikk vi testet oss selv både med tanke på kapasitet, logistikk og informasjon både før, under og etter arrangementet. Det vi også fikk testet ut med stort hell var maten i form av fiskesuppe levert sjøveien fra Sauvika leirsted. Dette smakte fortreffelig og anbefales.

Helge Olav Lilleheier, mangeårig dugnadsarbeider i Brottet og altmuligmann på Sauevika, her sammen med Mick og Jørgen, to kokker fra Sauvika samt Anne-Lise Eriksen og Gunn Karin Karlsen fra kulturvernforeningen  som klargjør maten.

NESTE UKE BLIR DET PIZZA, PASTA, POMPEI OG PIANO SORENTO PÅ UNDERTEGNEDE. DET BETYR AT NYTT STOFF PÅ KULTURVERNFORNEINGENS HJEMMESIDE  FØRT KOMMER OM VEL EN UKE . VI SES I MAI!