I møte med vinteren – nytt utstyr monteres i disse dager.

img_0350 img_0351

Hvaler kulturvernforening har valgt å ta en større investering i kjøp av en kraftig kompressor for å møte en vinter der utfordringen raskt kan gi oss is rundt Nordgårdsbrygga. I dag fikk vi levert kompressoren som skal skape bevegelse og bobler rundt de drøyt 30 pålene som bærer den nye brygga. Daglig leder Mads W. Amundsen i Borge Trykkluftsenter leverte selv kompressoren og kom med anvisninger til Thor-Ivar Olsen og undertegnede på utlegg av den ca. 100 meter lange ledningen. Den skal festes med rundt 40 betonglodd på sjøbunnen. Amundsen vil for øvrig stille opp på fritiden for å ettergå monteringen av anlegget og sette anlegget i drift.

Rørleggermester Ingar Langsholdt har igjen stilt opp for kulturvernforeningen og gitt oss 100 meter ledning og nødvendige koblinger
Rørleggermester Ingar Langsholdt har igjen stilt opp for kulturvernforeningen, og denne gangen gitt oss 100 meter ledning og nødvendige koblinger kostnadsfritt. Tidligere har Langsholdt levert oss plastrør for å kle pålene da med 90% rabatt! .

På vegne av Hvaler kulturvernforening må jeg nok en gang få takke både for gratis utstyr og for fagkunnskap som stilles til rådighet med henvisning til den dugnadsinnsatsen som  legges ned av foreningens medlemmer.

Med utstyret på plass er det nå vår jobb å få dette operativt så snart som mulig. Det betyr at førstkommende lørdag er det klart for dugnad der vi håper å få boret nødvendige hull og senket ledningen til forskriftsmessig dybde, en ny og spennende utfordring for de fleste av oss. Men med velvillighet fra næringslivet er vi trygg på at vi også skal lykkes denne gangen.