Julemarkedet vel blåst i 16 sekundmeter

Rita selgerSalgsbodMye folk

Nærmere 500 mennesker, et imponerende antall sett i lys av værforholdene, møtte i dag fram på det sjette julemarkedet, et arrangement  som tydeligvis har blitt en god tradisjon både for Hvaler-folk og for andre. For kystmuseet og Hvaler kulturvernforening som arrangører er det flott å oppleve den entusiasme og glede som både preger selgere og publikum på en slik dag.

På tunet på Nordgården var det i dag rundt 30 selgere av ulike produkter som, delikatesser, mat, bøker og ikke minst kunsthåndverk.

Gang rundt granaSalgsstedetJan og Olaug Appelgren

Julemarkedet legger vekt på å ta vare på tradisjoner. I så måte opplever de frammøtte å høre kjente juletoner fra trekkspill og Hvaler musikkforening, mens det fra de gamle stuene oser lukt og stemning fra “gode gamle dager”. På en slik dag hører også  gang rundt juletre inn, for anledningen godt forankret i bakken med solid tauverk.

Hvaler kulturvernforening og Kystmuseet takker alle som stilte opp for nok et flott julemarked. Vi sier “vel blåst” selv om vindmåleren viste stiv kuling. Julemarkedet har definitivt kommet for å bli.