Kennet og Leif, historien om vennskap, arbeidsinnsats og stolthet

Kennet Baarstad (71) og Leif Hansen (83) er historien om vennskap, stå-på humør og stolthet

Det har vært skrevet mye om dugnadsgjengen i Brottet og Museumshavna de siste årene og mye ros og hyggelig omtale har kommet til uttrykk både  i media og i form av nominasjoner både til Oslofjordprisen ( som vi ble tildelt) og den nasjonale frivillighetsprisen. Dette setter vi selvsagt stor pris på. I så måte er det kanskje “rart” å trekke fram to personer  i en gruppe på rundt 15, men historien om Leif Hansen (83) fra Vauer og Kennet Baarstad fra Nygård er en god historie i den gode historien.

IMG_9523IMG_9530

Gjennom dugnadsarbeidet i Brottet, og nå også på den nye Nordgårdsbrygga har den tidligere bussjåføren og “chiefen”  i Wilhelmsen utviklet et  vennskap og stort engasjement som inngir respekt og beundring. For selv om dugnadsarbeidet for øvrig er tonet ned for noen uker, står Leif og Kennet på “midt i ferien” og legger hundrevis av meter med nye  bord på den nærmere et mål store brygga.

Historien om Leif og Kennet, er historien om to godt voksne menn som har funnet vennskap, trivsel og felles utfordringer i arbeidet med Brottet og Museumshavna. Dette vennskapet peker imidlertid langt ut over dette. Det Leif og Kennet så tydelig synliggjør er hvor viktig det er å ha et fellesskap å gå til, et fellesskap en identifiserer seg med og er stolt over å delta i. Det er i dette perspektivet vi henter helse og det gode liv – folkehelsen. Eller for å si det med Kennet selv; Leif og jeg er “kære” over det vi driver med.