Kulturleden på Spjærøy, en “løype” for kunnskap og opplevelser

I over et år nå har Hvaler Kulturvernforening,  i samarbeid med flere andre organisasjoner,  jobbet for å etablere “Kulturleden” som inngår i kyststisystemet på Hvaler.  Noe av kjernen i Kulturleden  er den informasjon du vil få gjennom informasjonstavler som i nærmeste framtid settes opp ved Brottet, Kystmuseet, Tredalen ( Speiderforbundets leirsted), Folkets Hus (Norges eldste) og Spjærøy kirke. Med kulturleden på plass i løpet av mai, vil Hvaler få et tilskudd til kyststien på nye 7,5 km .

Her kan du lese teksten på de fem informasjonstavlene som i løpet av mai vil komme opp.

Brottet

Brottet juli 2005 FBKulturleden, Brottet

Kystmuseet

kulturleden-nordgc3a5rdenKulturleden, Kystmuseet

Tredalen

Kulturleden - TredalenKulturleden, Tredalen

Folkets Hus

Kulturleden Folkets HusKulturleden, Folkets Hus

Spjærøy kirke

Kulturleden Spjærøy kirkeKultureden, Spjærøy kirke

Om de midlene vi har fått fra Gjensidigestiftelsen og Østfold fylkeskommune gir rom for et “avvik”, vil vi også merke stien ut til “Torvmyra sør for Lindalen, et område der det ble tatt torv til brensel fra rundt første verdenskrig og ut i de neste ti-årene. Fortsatt er det tydelige spor i landskapet etter denne aktiviteten, samtidig som det også står igjen rester av det maskinelle utstyret som ble benyttet.

Den gamle torvmaskin i myra ved Sand, Spjærøy ble først brukt rundt første verdenskrig, men var i drift så sent som under 2. verdenskrig for å skaffe brensel til en befolkning som frøs. Et viktig kulturminne som dessverre forfaller.
Den gamle torvmaskin i myra sør for Lindalen på Spjærøy ble først brukt rundt første verdenskrig, men var i drift så sent som under 2. verdenskrig for å skaffe brensel til en befolkning som frøs. Et viktig kulturminne som dessverre forfaller.

Paul Henriksen                                                                                                                                 Koordinator for arbeidet med Kulturleden