Mangfoldig dag på Brekke da “vi tok et tak”.

Av å til må det være lov å tenke at “målet helliger middelet”. Sist uke avdekket vi nemlig et stort hull i det historiske og bevaringsverdige stabburet på Brekke som eies av Hvaler kommune. Dette hullet midt på taket  har ført til betydelige råteskader og vi besluttet derfor å sikre bygget, i første omgang med en solid presenning . Vi antar vel at eier er vel fornøyd med at vi nå gjør en jobb for senere å restaurere bygget som antas å ha en historie tilbake til 1770-tallet de de øvrige bygningene på Brekke ble satt opp.

Bildet til venstre: Knut Hjortland og Ragnar Holte  i ferd med å rydde taket for taksten. Til høyre: Frode Lund,  Ragnar Holte, Knut Hjortland, Jan Berntsen og Eivind Børresen i gang med å få presenningen godt festet.   I den ganske så friske brisen var ikke det helt enkelt.

Husets grunnmur fikk også sin overhaling i dag gjennom Kai Karlsens arbeid med å få bort gammel støp og erstattet denne med kalkblanding slik de brukte i “gamle dager”. Overhaling fikk også sørveggen som nå skal males, men først ble den børstet og vasket,  et arbeid Kjell Ole Brobakken og Eivind Børresen sto for i vårsola.

Dette var også dagen da Hvaler kommune virkelig bidro gjennom å sette inn “mann og maskin”. Ole Johan Vauger sørget for at området mellom skolen og stabburet ble ryddet slik at arealet fremstår langt mer åpent og eiendommens gamle tuntre kommer langt bedre  til sin rett.