Møt Jan Arntzen, nestoren i det kulturhistoriske arbeidet på Hvaler i samtale med Rolf Utgård

På årets siste dag er det en glede å kunne presentere en video som viser  Jan Arntzen, nestoren i det kulturhistoriske arbeidet på Hvaler,  i samtale med Rolf Utgård. For snart 50 år siden, nærmere bestemt i 1971, ble Hvaler bygdesamling stiftet bl.a. gjennom initiativ fra Jan Arntzen og familien Utgård med mor Randi i spissen.

I juni 2020 fyller Jan Arntzen hele 90 år. I den anledning har vi  i Hvaler Kulturvernforening i lengre tid hatt planer om å la Jan fortelle om den lange reisen fra de første historiske  gjenstandene ble samlet inn, ervervelsen av eiendommen på Nordgården (Kystmuseet) og de videre planene som på begynnelsen av 2000-tallet førte fram til makeskiftet og byggingen av Brottet. Dette er en “reise” som kunne tålt tittelen “Fra bygdesamling til kystkultursenter”. Det er nemlig det området på Nordgården og ved Skjelsbusundet nå fremstår som.

Den opprinnelige planen var å kutte dette stoffet ned, men slik samtalen mellom Jan og Rolf utviklet seg, så ble dette en vanskelig øvelse der vi også ville miste mye av historien. Vi håper derfor at det er mange som vil ha glede av dette historiske dokumentet på over 50 min fortalt først og fremst av mannen som har ledet dette arbeidet.

Filmen, som nå er lagt ut på You Tube, er laget av Petter Skafle Henriksen: https://www.youtube.com/watch?v=AP6Ku73-77o