Møte med Hvaler i nåtid og fortid

Hvaler kommune har de siste årene tatt ansvar og åpnet for midlertidig og “permanent” bosetting av flyktninger fra en rekke land som Afghanistan, Eritrea, Somalia, Etiopia og Syria, mennesker som søker en bedre fremtid for seg og sine, mange med tragiske historier som bakteppe. Gjennom deltagelse både fra Hvaler kommune, Nav og ikke minst frivillige gjøres det nå et bredt anlagt arbeid for å  lære våre nye medborgere  norsk, men også hva vi som samfunn representerer av kultur og historie. I dag var Hvaler kulturvernforening vertskap for en gruppe fra Eritrea og Syria som besøkte Brottet, Museumshavn og de historiske samlingene på kystmuseet. Med seg som ledsagere hadde gruppa Eva Tømmerholt, Hanne  Solund, Arnt Otto Arntsen og Rita Wiborg.

img_0127img_0168

Et møte i nåtid og med fortid. Ved inngangen til Brottet møtte gruppa Leif Hansen (83) som jobber frivillig med å legge brosten. Leif seilte i over 40 år som chief i rederiet Wilh. Wilhelmsen. I besøket på kystmuseet noe senere “traff” gruppa igjen Leif Hansen på utstillingen “velkommen om bord”. Her den stolte chief avbildet i full uniform om bord i en av Wilhelmsens skip.

Bilder fra dagens besøk  i Brottet og på kystmuseet

img_0107

img_0129 img_0144 img_0159-2 img_0167

Etter god mat og drikke og mange spørsmål om samfunn og historie, reiste gruppa videre til Utgårdskilen og informasjon om Fjordfisk og fiskeriene i Ytre Oslofjord.

På vegne av Hvaler kulturvernforening sier jeg; Velkommen tilbake. Vi tar gjerne imot dere både for informasjon og gjerne også som deltagere i et spennende og aktivt miljø.