Nå krysser vi fingrene for MS Hvaler -tilbake på Hvaler 27.mai?!

Historien om DS Hvaler den gang båten ble drevet av en dampmotor, til dagens utgave med diselmotor og med det “omdøpt” til MS Hvaler kan du oppleve å møte på bygdedagen 27. mai. Allerede kommende uke skal båten på slipp for gjennomgang av Sjøfartdirektoratets inspektører. Får båten klarsignal da kan vi ENDELIG si: Velkommen tilbake til Hvaler gamle sliter

Arnt Otto Arntsen, Knut Alnæs og Per Arild Andersen ønsker MS Hvaler velkommen til Nordgårdsbrygga ved Brottet. Et arrangert bilde tatt i 2017 med håp om “kanskje en dag? Nå kan dagen være kun noen uker unna.

Båten lange historie som bindeledd mellom Fredrikstad og øykommunen Hvaler er fortalt mange ganger og vil bli fortalt igjen. Uansett, det blir en minnerik dag både for fastboende og fritidsboere på Hvaler igjen å se MS Hvaler, restaurert etter standarden i 1948 tilbake i skjærgården. Det er nok fortsatt utfordringer knyttet til driften i 2023, men både stiftelsens ledelse, dugnadsgjengen på Isegran og alle vi andre som som er opptatt av dette flotte restaureringsarbeidet at 2023 vil bli året der både de godt voksene og nye generasjoner skal få møte den gamle sliteren i drift.

Borg Havn med viktig støtte i samarbeidet med Stiftelsen DS Hvaler

Som tidligere fortalt vil MS Hvaler få en egen sjøbu på Nordgårdsbrygga som depot og anløpssted ved flere liggedager i perioder med rundturer i skjærgården. Det betyr at vi må sikre båten som med ekstra feste, en såkalt dykdalb. Dette er et feste bestående av fra tre til femten påler med sprikende “ben” sammensluttet med gjennomgående bolter – se bildet under. Dette er et relativt kostbart prosjekt som deles av Stiftelsen DS Hvaler og Hvaler kulturvernforening, men Borg Havn ble redningen og bidrar med hele kr 40.000,- for å få dette nødvendige forankringspunktet på plass allerede før ferien. Vi er Borg Havns ledelse stor takk skyldig for nok en gang å ha bidratt til det kulturhistoriske arbeidet på Hvaler. Forrige gang var det losskøyta “Arnt Otto” som ble tilgodesett med kr 50.000,-