Ny gladmelding; UNI-stiftelsen med flott støtte til arbeidet med gamle Brekke skole

Med beskjeden i dag fra UNI-stiftelsen om at styret har vedtatt å støtte arbeidet med gamle Brekke skole med kr 50.000,-, kan vi notere nok en gladmelding på under en uke.

Grue (1)PipeløpRom 1 (1)

Det er spesielt til pipesystemet, herunder grue, bakerovn og vedovner,  at vi nå har søkt om støtte.  Med støtte fra UNI-stiftelsen, og gode odds for friske midler både fra Norsk kulturminnefond og fylkeskonservatoren, har vi stor tro på at vi skal nå målsettingen for 2016 både med tanke på å få restaurert pipa og startet arbeidet med ytterkledningen.

Brekke skole - Hvalers første faste skole fra 1849

På to av veggene må kledningen skiftes helt ut, på de to andre “delvis repareres”. Finansieringen (mangler svar fra en mulig støttespiller) avgjør hvor langt vi kommer med denne delen av restaureringsarbeidet.

Uansett, i dag gleder vi oss over den beslutning UNI-stiftelsen har tatt om støtte til restaureringen  av gamle Brekke skole. Styrets takk til UNI er avsendt.

Har du husket å stemme dugnadsarbeidet i kulturvernforeningen fram til finaleplass i kampen om “frivillighetsprisen”? Hvis ikke send sms til 2131 og tast inn fpri 5 . Da er vi et skritt nærmere.

Paul Henriksen                                                                                                                                      Leder i Hvaler kulturvernforening