Med fokus på dugnadshistorien – innspurt i kampen om finaleplass.

Kommer kulturvernforeningen til den nasjonale finalen om årets pris for frivillig arbeid? Å stille spørsmålet føles både rart og fremmed. Samtidig inngir dette stolthet på vegne av det arbeid mange ti-talls mennesker har lagt ned de siste 11 årene for å utvikle kultur, ta vare på kulturminner og utvikle turisttilbud i form av kystledhytter .

Allerede har dugnadsarbeidet i Hvaler kulturvernforening kvalifisert seg til å være blant de ti som skal konkurrere om finaleplass, heder og ære den 3. desember i Oslo, men det skulle smake godt å bli nevnt den dagen de tre finaleplassene er klare. Derfor går vi nå inn i en uke med klar beskjed til medlemmer og støttespillere: Send din sms til  2131 og tast inn : fpri 5. Da er vi ett steg nærmere finaleplass. Bilder fra dugnader de siste 11 årene forteller sitt om hvorfor vi bør være kvalifisert til finaleplass, ja kanskje også til plassen øverst på pallen. Stikkord for dette er: kontinuitet, evne til å skape resultater, godt sosialt miljø, fagkunnskap og evne til engasjement.

Vi lar et utvalg bilder gi et utsnitt av historien om dugnadsarbeidet i perioden 2004 – 2015.

Jan og Paul 2004 - Demokraten storRolf og Jan A 2004 storVinteren 2005 stor

Av de første bildene som ble tatt høsten 2004 og vinteren 2005 i arbeidet med Brottet

Smia-21-10-08-10-590x442[1]OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Arbeid med restaurering av smia, anlegg av parkeringsplass og oppføring av verksted 2006 – 2009

OLYMPUS DIGITAL CAMERA602956_586039471412215_1195508854_n[1]Kynningsrud er et av mange firmaer som har gitt oss betydelig støtte. Her fra leveransen av takelementer til Amfigrotta i april 2013

Opp kom ny kiosk og Amfigrotta 2011 – 2015

OLYMPUS DIGITAL CAMERASkåler til gjenbruk 212.03 sendte NRK et innslag om arbeidet på den optiske telegrafen som nå skal reises på Skjelsbuveten

Nye toaletter, stensetting av taket på Grotta og bygging av den optiske telegrafen 2011 – 2013

IMG_1436img_0594[1]OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etablering av kystlekeplassen og drift av kystledhytter 2011 – 2015

Irene - loddDugnad Brekke 4Basto 15.06. 3

Arbeid med å restaurere Gamle Brekke skole og merking av stistystemet “Kulturleden” – store prosjekter i 2015. Inntektssikring i form av loddsalg – en årlig aktivitet.