Østfold fylkeskommune med flott støtte til etablering av fugletårn i Arekilen

Som vel kjent er det et bredt engasjement i gang i Arekilen både med tanke på å lage en ny modell av den gamle Arkimedesskruen, for rydding og merking av turstier samt for å bygge et fugletårn med informasjonstavler, et samlet prosjekt som koordineres av Hvaler kulturvernforening. Når det gjelder “delprosjekt” fugletårn så kom det  i dag en svært hyggelig melding fra Østfold fylkeskommune  med følgende ordlyd:

Østfold fylkeskommune har bevilget 75 000 kroner til prosjektet. Midlene tildeles med bakgrunn i vedtak i Næring- og kulturkomiteen 6. juni 2018 om Kriterier for fordeling av fylkeskommunale friluftsmidler, og belastes fondet «Reetablering og tilrettelegging av natur».
Det er en forutsetning at Fylkesmannens miljøvernavdeling involveres i prosjektet, og at alle aktuelle tillatelser er innhentet før prosjektet igangsettes.

Fugletårnet i Arekilen etter skisse av Axel Thorenfeldt.

Nå er det ikke sikkert at fugletårnet som planlegges klart i løpet av 2019 vil se eksakt slik ut som skissen over. Både form og plassering er fortsatt under vurdering av fagpersoner i Arekilen-gruppa i samråd med fylkesmannens miljøvernavdeling. Så snart dette er på plass vil det bli fremmet byggesøknad til Hvaler kommune om oppføring. Her hører det med å fortelle at grunneierne, søstrene Eilertsen, har gitt sin tilslutning til prosjektet.

Siden vi har mottatt klare signaler om  støtte fra fylkesmannen til prosjektet, grunneieravtaler er på plass og økonomien i prosjektet er sikret, gjenstår det kun å bli enige om form på byggverket og plassering av dette. Befaringen i neste uke håper vi vil gi et grunnlag for en omforent løsning og med det også godkjenning fra fylkesmannen for et prosjekt som mange nå ser fram til blir realisert.